Vraťme se zpět k modelu, který mi v pořádku dorazil a tak jsem se mohl pustit do práce. Odstranění log Przewozy Regionalne z modelu jsem prováděl na sejmuté skříni modelu. Při prvním rozebírání lokomotiv ACME je potřeba opatrně vysunout konce topných spojek z rámu modelu a teprve potom sejmout skříň modelu, jinak dojde k obligátnímu rozlomení topných spojek, ale to už možná také dobře znáte. Já už to řeším ucvaknutím zasouvaných konců topných spojek kleštičkami, abych při dalším rozebírání modelu spojky nakonec stejně nerozlomil.
Pro přípravu odstranění potisku jsem si nejdříve otestoval reakci chemický přípravků na vnitřní straně skříně, abych ve výsledku nenapáchal více škody, než užitku. Tip na využití Agama ředidla pro lihové barvy se poměrně rychle ukázal jako nevhodný. Lak modelu se poměrně záhy po aplikaci začal rozpouštět. Vrátil jsem se ke své už ověřené metodě s kobaltovým sikativem, kdy jsem si jednou při patinování nedopatřením odstranil popisy z modelu bardotky od Roca a musel je pak nahrazovat obtisky. Sikativ bohužel také rozpouští barvy modelu, ale trvá mu to řádově déle. Při krátké aplikaci s ním tak lze odstranit tamponový potisk, při delší způsobuje efekt vyblednutí (zestárnutí) a při dlouhém působení odstraní i samotný lak. Pokud ale máte v plánu odstranit kompletně lak lokomotivy, použijte například Agama Purisol. Zříkám se však jakékoliv odpovědnosti za potenciální škody Vámi způsobené na modelech.
S odstraňováním jsem začal na boku skříně, kde je situace jednodušší, protože se v blízkém okolí žádné další nápisy nenachází. Špejli s vatou („uchošťour“) jsem namočil do sikativu, poté lehce otřel a začal jemně přejíždět po nápisu. Přibližně po půlminutovém působení sikativu na potisk se potisk začal rozpouštět. Špejlí jsem otáčel, abych přes nápis přejížděl vždy čistým kouskem vaty, do které se postupně nápis nasáknul. Při práci opravdu není třeba příliš tlačit. Potisk šel dolů nejdříve na vystouplé části prolisů, proto je nejlepší přejíždět „uchošťourem“ mezerami mezi prolisy, aby bylo odstraňování co nejvíce rovnoměrné. V extrémním špatném případě by nám mezi prolisy mohl zůstat nápis zachovaný a na vystouplých linkách prolisů by se již poroučel i podkladový lak. Následovala jedna výměna vatičky za čistou a pak ještě jednou na finální dočištění. Po dokončení jsem ještě místo přejel mokrým hadříkem namočeným ve vodě, pro odstranění a neutralizaci zbytků sikativu a zamezení tak nežádoucí degradaci laku. Odstraňování loga zabralo odhadem 3 minuty.
Trochu náročnější bylo odstraňování loga z čela modelu, kde se poblíž nachází logo ČD, které jsem rozhodně nechtěl porušit. Vatičku je opravdu potřeba měnit, protože jinak se barva z loga rozpatlá do okolí, odkud by už nemusela jít odstranit, nebo by šla dolů například se zmiňovaným logem ČD.
Zdroj: ŽelezničářPowered by phpRS | Copyright © 2007 – 2022 | e-mail: matousdanielka@seznam.cz